Ck's Blog in English

For english version, please visit blog at the link below:-

http://limchoonkiat-ck.blogspot.com/

Friday, January 21, 2011

闲话两三句 a.k.a. short-talk

兔子连部落格n年前的short talk文章格式吸引。所以也来short talk一下。

近期对一项实验的结果不太满意,便拿来跟另一组实验室的西班牙籍师兄讨论下。过后,他建议我尝试有某个试剂,除了节省时间也提高效能。当时的言谈:“关于这个,你需要x试剂,这x试剂就在我桌上,你自己来,别客气”。他一边指着试剂一边对我说。

我跟他说了声谢谢后,还想再次道谢时,他笑着轻拍我肩膀说:“从事科研就是希望造福社会,科学家们本就该互相协助”

其实这种无私、共同分享、沟通交流的文化在我们这个较自我、惊输的环境是少之又少。

我记得在格拉斯哥进行研究时,当时一位来自中国的教授对我说:“老外的实验有成就,不单只是研究经费充足,最重要是他们的研究做的精细。而这精细不是一个实验室的范围能所及,而是他们有很强的合作伙伴关系,把实验中不是属于自己的强项交给做的出色的伙伴去进行。相反的,国内很多实验室都把所有研究包揽于一身。出来的效果不见得好”

我个人觉得这就是东西方文化的差别之一。想掌握研究技术,不管是在东西方进行研究,只要你处在有良好资源的实验室,你都可以学到相关技术。虽然,良好的实验技术是搞好科研的关键,但这不比人格塑造,文化思想来的重要。这也就是我选择来西方深造的原因。

当许太太在郁闷着为什么没人回复她的留言,我并不觉得惊奇。因为,我国还没有这样的“思想改革”。

将来,如果有打算回国的一天,将来如果成为实验室的“掌门人”,我势必以天蝎的独特性格来审阅我的学生。除了栽培实验技术之外,接下来就是要从人格和心态上进行塑造。

好,闲话过长,是时候告一段落。来日在kepo,以上纯属主观,看了不爽,那么好抱歉,爱莫能助。何不检讨一下EQ啊。

4 comments:

lulu_ma said...

a good one! agree! but i guess it has something to do with culture and the way we are brought up since young. pinjam ya!

wen ni said...

correct.. the first thing i learned from my bosses in hospital when i joined, is never share too much detail to others. see.. i'm so tension because if we dun share, how we suppose to solve the problem and get more ideas and advise from others?

Zh1nG said...

it's so impressive~!!! I felt bad as my previous research is doing sth tat others had done years ago but I hv to try from the beginning as no one willing to share~ and the company we are collaborating with doesnt want to share it as well~

cklim said...

@lulu:自己来,别客气。yeah,I think we a re likely toward kind of "self protecting mode" :)

@wen ni: yeah indeed, maybe the whole culture is there, and some time they just have to compromise, well anyway, thing may change.. I have some friends graduated from overseas, back to home would like to do some changes, but some how, those "orang tua" giving a lot of pressures to them

@rouzhing: yeah, that's quite a big difference, but it's will be getting better, we hope :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin